UPSC
PATTERN WITH QUESTION WISE
Level I
(Prelims Exam)
Paper 1 (GS)
Number of questions -
100
Total marks -
200
Time -
2 hours
Negative marks -
Yes (one third)
Questions Type -
Objective
type
Paper 2 (CSAT)
Number of questions
-
80
Total marks -
200
Time - 2 hours
Negative marks -
Yes
(one third)
Questions Type -
Objective
type
(Note: Paper-II
of the Civil Services (Preliminary) Examination will be a qualifying paper with
minimum qualifying marks fixed at 33%.)
Level II
(Mains Exam)
Essay – (No of
Questions – 2) ( 3 Hours) (Total marks- 250)
(General Studies)
Paper 1 - (No of
Questions – 20) (3 Hours) (Total marks- 250)
Paper 2 - (No
of Questions – 20) (3 Hours) (Total marks- 250)
Paper 3 - (No
of Questions – 20) (3 Hours) (Total marks- 250)
Paper 4 - (No
of Questions – 20) (3 Hours) (Total marks- 250)
(Optional Subject)
Paper 1 – (No of
Questions – 19) (3 Hours) (Total marks- 250)
Paper 2 – (No
of Questions – 19) (3 Hours) (Total marks- 250)
Level III
Interview - Total
marks- 275
For Merit List [Total Marks –
250 (Essay) + 1000 (General Studies) + 500 (Optional
Subject) + 275(Interview) = 2025 Marks]
Full
Pattern of UPSC
प्रारंभिक परीक्षा (Prelims Exam)
प्रश्न पत्र – 1
1. राष्ट्रीय और अंतर्राष्ट्रीय महत्व की सामयिक
घटनाएँ (National and international importance of Current events)
2. भारत का इतिहास और भारतीय राष्ट्रीय आंदोलन (History
of India and Indian National Movement)
3. भारत एवं विश्व भूगोल- भारत एवं विश्व का
प्राकृतिक, सामाजिक,
आर्थिक भूगोल (Indian
and World Geography- Physical, Social, Economic Geography of India and the
World)
4. भारतीय राज्यतंत्र और शासन- संविधान, राजनैतिक प्रणाली, पंचायती राज, लोक नीति, अधिकारों
संबंधी मुद्दे आदि (Indian
Polity and Governance- Constitution, Political System, Panchayati Raj,
Public Policy, Rights Issues, etc)
5. आर्थिक और सामाजिक विकास- सतत विकास, गरीबी, समावेश,
जनसांख्यिकी, सामाजिक क्षेत्र में की गई पहल
आदि (Economic and Social Development- Sustainable Development,
Poverty, Inclusion, Demographics, Social Sector Initiatives, etc)
6. पर्यावरणीय पारिस्थितिकी जैव-विविधता और मौसम
परिवर्तन संबंधी सामान्य मुद्दे जिनके लिए विषयगत विशेषज्ञता आवश्यक नहीं है (General issues on Environmental ecology, Biodiversity and Climate
Change)
7. सामान्य विज्ञान (General Science)
प्रश्न पत्र – 2
1. बोधगम्यता (Comprehension)
2. संचार कौशल सहित अंतर वैयक्तिक कौशल (Interpersonal skills including
communication skills)
3. तार्किक कौशल एवं
विश्लेषणात्मक क्षमता (Logical reasoning and
analytical ability)
4. निर्णय लेना और समस्या
समाधान (Decision making and problem-solving)
5. सामान्य मानसिक योग्यता
(General mental ability)
6. आधारभूत संख्यनन (संख्याएं और उनके संबंध, विस्तार
क्रम आदि) (दसवीं कक्षा का स्तर), आंकड़ों का निर्वचन (चार्ट,
ग्राफ, तालिका, आंकड़ों
की पर्याप्तता आदि – दसवीं कक्षा का स्तर) (Basic numeracy (numbers and their relations, orders of magnitude,
etc.) (Class X level), Data interpretation (charts, graphs, tables, data
sufficiency, etc- Class X level)
Note : 1. The questions will be of multiple-choice, objective
type.
2. Paper-II of the Civil Services (Preliminary) Examination
will be a qualifying paper with minimum qualifying
marks fixed at 33%.
प्रधान परीक्षा (Mains
Exam)
प्रधान
परीक्षा में सबसे पहला पेपर Eassy का होता है।
Easy writing- इसमें दो Essay दिया गया होता है - 1. GS
Based 2. Abstract Based
प्रत्येक Essay को लगभग 1000-1200 शब्दों के
बीच लिखना रहता है।
इस पेपर के बाद General Studies के चार पेपर देने पड़ते हैं, जो निम्न हैं-
प्रश्न पत्र – 1
भारतीय विरासत और संस्कृति, विश्व और
समाज का इतिहास और भूगोल
(Indian Heritage and
Culture, History, and Geography of the World and Society)
· भारतीय विरासत (Indian Heritage)
· आधुनिक भारतीय इतिहास (Modern Indian History)
· विश्व इतिहास (World History)
· भारतीय समाज (Indian
Society)
· भूगोल (Geography)
प्रश्न पत्र – 2
शासन व्यवस्था, संविधान, शासनप्रणाली, सामाजिक न्याय और अंतर्राष्ट्रीय
संबंध
(Governance,
Constitution, Polity, Social Justice and International relations)
· भारतीय संविधान (Indian Constitution)
· भारतीय राजव्यवस्था (Indian Polity)
· सामाजिक न्याय (Social
Justice)
· भारतीय शासन (Indian
Governance)
· अंतर्राष्ट्रीय सम्बन्ध (International Relations)
प्रश्न पत्र – 3
प्रौद्योगिकी, आर्थिक
विकास, जैव विविधता, पर्यावरण, सुरक्षा और आपदा प्रबंधन
(Technology, Economic Development, Biodiversity, Environment,
Security and Disaster Management)
· भारतीय अर्थव्यवस्था (Indian Economy)
· विज्ञान और तकनीक (Science and Technology)
· पर्यावरण और जैव विविधता (Environment & Biodiversity)
· आपदा प्रबंधन (Disaster
Management)
· आपदा प्रबंधन (Disaster
Management)
· सुरक्षा (Security)
प्रश्न पत्र – 4
नीतिशास्त्र, सत्यनिष्ठा
और अभिरुचि
(Ethics, Integrity, and Aptitude)
- नैतिकता और मानव इंटर फ़ेस (Ethics and Human Interface)
- मनोवृत्ति (Attitude)
- योग्यता (Aptitude)
- भावनात्मक बुद्धि (Emotional Intelligence)
- सार्वजनिक/सिविल सेवा मूल्य और
लोक प्रशासन में नैतिकता (Public/Civil service values and Ethics in Public
administration)
- शासन में संभावना (Probity in Governance)
General
Studies के चार पेपर के बाद वैकल्पिक विषय के दो
पेपर देने होते हैं।
वैकल्पिक
विषय पेपर I और II के लिए उम्मीदवार कोई भी एक
वैकल्पिक विषय चुन सकते हैं-
Ø कृषि
विज्ञान (Agriculture)
Ø पशुपालन
और पशु चिकित्सा विज्ञान (Animal Husbandry and Veterinary
Science)
Ø मनुष्य
जाति का विज्ञान (Anthropology)
Ø वनस्पति
विज्ञान (Botany)
Ø रसायन
विज्ञान (Chemistry)
Ø असैनिक अभियंत्रण (Civil Engineering)
Ø वाणिज्य और लेखा (Commerce and Accountancy)
Ø अर्थशास्त्र
(Economics)
Ø इलेक्ट्रिकल
इंजीनियरिंग (Electrical Engineering)
Ø भूगोल
(Geography)
Ø भूगर्भशास्त्र
(Geology)
Ø इतिहास
(History)
Ø कानून (Law)
Ø असमिया (Assamese)
Ø बंगाली(Bengali)
Ø डोगरी (Dogri)
Ø अंग्रेज़ी (English)
Ø गुजराती (Gujarati)
Ø हिंदी (Hindi)
Ø कन्नड़ (Kannada)
Ø कश्मीरी (Kashmiri)
Ø कोंकणी (Konkani)
Ø मैथिली (Maithili)
Ø मलयालम (Malayalam)
Ø मणिपुरी (Manipuri)
Ø मराठी (Marathi)
Ø नेपाली (Nepali)
Ø उड़िया (Odia)
Ø पंजाबी (Panjabi)
Ø संस्कृत (Sanskrit)
Ø संथाली (Santali)
Ø सिंधी (Sindhi)
Ø तामिल (Tamil)
Ø तेलुगू (Telugu)
Ø उर्दू (Urdu)
Ø गणित (Mathematics)
Ø मैकेनिकल इंजीनियरिंग (Mechanical
Engineering)
Ø चिकित्सा विज्ञान (Medical
Science)
Ø दर्शन (Philosophy)
Ø भौतिक विज्ञान (Physics)
Ø राजनीति विज्ञान और
अंतर्राष्ट्रीय (Political Science and International)
Ø मनोविज्ञान (Psychology)
Ø सार्वजनिक प्रशासन (Public
Administration)
Ø नागरिक सास्त्र (Sociology)
Ø आंकड़े (Statistics)
Ø प्राणि विज्ञान (Zoology)
Full Syllabus of 'General Studies' 4th Paper
PAPER-I
(Indian Heritage and Culture, History and
Geography of the World and Society)
(1) भारतीय संस्कृति में प्राचीन से आधुनिक काल तक कला रूपों, साहित्य और वास्तुकला के मुख्य पहलुओं को शामिल होंगे (Indian culture will cover the salient aspects of
Art Forms, literature and Architecture from ancient to
modern times)
(2) अठारहवीं शताब्दी के मध्य से लेकर वर्तमान तक का आधुनिक भारतीय इतिहास
महत्वपूर्ण घटनाओं, व्यक्तित्वों, मुद्दों
(Modern Indian history
from about the middle of the eighteenth century until the present
significant events, personalities, issues)
(3) स्वतंत्रता संग्राम - इसके विभिन्न चरणव देश के विभिन्न हिस्सों से इसमें
अपना योगदान देने वाले महत्वपूर्ण योगदानकर्ता/उनका योगदान (The Freedom Struggle- its
various stages and important contributors/contributions from different
parts of the country)
(4) स्वतंत्रता के बाद देश के भीतर समेकन/एकीकरण और पुनर्गठन (Post-independence consolidation and
reorganization within the country.)
(5) विश्व के इतिहास में 18वीं शताब्दी की औद्योगिक क्रांति जैसी घटनाएं शामिल
होंगी जिसमें विश्व युद्ध, राष्ट्रीय सीमाओं का
पुन:र्निर्धारण, उपनिवेशवाद, उपनिवेशवाद,
राजनीतिक साम्यवाद, पूंजीवाद, समाजवाद आदि जैसे दर्शन- उनके रूप और समाज पर उनका प्रभाव। (History of the world will include events from
18th century such as industrial revolution, world wars,
redrawal of national boundaries, colonization, decolonization,
political philosophies like communism, capitalism,
socialism etc.- their forms and effect on the society.)
(6) भारतीय समाज की मुख्य विशेषताएं, भारत की विविधता। (Salient features of Indian Society, Diversity of
India.)
(7) महिलाओं और महिलाओं के संगठन की भूमिका, जनसंख्या और
संबंधित मुद्दे, गरीबी और विकास के मुद्दे, शहरीकरण, उनकी समस्याएं और उनके समाधान। (Role of women and women’s organization,
population and associated issues, poverty and developmental
issues, urbanization, their problems and their remedies.)
(8) भारतीय समाज पर वैश्वीकरण का प्रभाव (Effects of globalization on Indian society.)
(9) सामाजिक सशक्तिकरण, सांप्रदायिकता, क्षेत्रवाद और धर्मनिरपेक्षता। (Social empowerment, communalism, regionalism & secularism.)
(10) विश्व के
भौतिक भूगोल की मुख्य विशेषताएं।(Salient features of world’s physical geography)
(11) दुनिया भर में
प्रमुख प्राकृतिक संसाधनों का वितरण (दक्षिण एशिया और भारतीय सहित) उपमहाद्वीप);
प्राथमिक, माध्यमिक और तृतीयक क्षेत्र के
स्थान के लिए जिम्मेदार कारक दुनिया के विभिन्न हिस्सों (भारत सहित) में उद्योग। (Distribution of key natural resources across the
world (including South Asia and the Indian sub-continent);
factors responsible for the location of primary, secondary, and tertiary sector industries in various parts of the world (including India).
(12) भूकंप,
सुनामी, ज्वालामुखी गतिविधि, चक्रवात जैसी महत्वपूर्ण भू-भौतिकीय घटनाएं आदि, भौगोलिक
विशेषताएं और उनके स्थान- अति महत्वपूर्ण भौगोलिक विशेषताओं में परिवर्तन
(जल-निकायों और बर्फ-टोपी सहित) और वनस्पतियों और जीवों में और ऐसे परिवर्तनों के
प्रभाव। (Important Geophysical
phenomena such as earthquakes, Tsunami, Volcanic activity, cyclone etc., geographical features and their location-changes in
critical geographical features (including water-bodies and
ice-caps) and in flora and fauna and the effects of such changes.)
PAPER-II
(Governance, Constitution, Polity, Social
Justice and International relations)
(1) भारतीय संविधान-ऐतिहासिक
आधार, विकास, विशेषताएं, संशोधन, महत्वपूर्ण प्रावधान और बुनियादी संरचना। (Indian Constitution—historical underpinnings,
evolution, features, amendments, significant provisions
and basic structure.)
(2) संघ और राज्यों के कार्य
और उत्तरदायित्व, संबंधित मुद्दे और चुनौतियाँ, संघीय संरचना, स्थानीय स्तर तक शक्तियों और वित्त का
हस्तांतरण और चुनौतियां उसमें। (Functions and responsibilities of the Union and the States, issues
and challenges pertaining to the federal structure,
devolution of powers and finances up to local levels and challenges therein.)
(3) विभिन्न अंगों के बीच
शक्तियों का पृथक्करण विवाद निवारण तंत्र और संस्थानों के बीच होता है। (Separation of powers between various organs
dispute redressal mechanisms and institutions.)
(4) अन्य देशों के साथ भारतीय
संवैधानिक योजना की तुलना। (Comparison of the Indian constitutional scheme with that of other
countries.)
(5) संसद और राज्य विधायिका-
संरचना, कामकाज, व्यवसाय का संचालन,
शक्तियां और विशेषाधिकार और इनसे उत्पन्न होने वाले मुद्दे। (Parliament and State legislatures—structure,
functioning, conduct of business, powers & privileges
and issues arising out of these.)
(6) कार्यपालिका और
न्यायपालिका की संरचना, संगठन और कामकाज - मंत्रालय और सरकार
के विभाग; दबाव समूह और औपचारिक/अनौपचारिक संघ और उनके
राजनीति में भूमिका। (Structure,
organization and functioning of the Executive and the Judiciary—Ministries and Departments of the Government; pressure groups and formal/informal associations and their role
in the Polity.)
(7) जन प्रतिनिधित्व अधिनियम
की मुख्य विशेषताएं। (Salient
features of the Representation of People’s Act.)
(8) विभिन्न संवैधानिक पदों,
शक्तियों, कार्यों और जिम्मेदारियों पर
नियुक्ति विभिन्न संवैधानिक निकाय। (Appointment to various Constitutional posts, powers, functions and
responsibilities of various Constitutional Bodies.)
(9) वैधानिक, नियामक और विभिन्न अर्ध-न्यायिक निकाय (Statutory, regulatory and various quasi-judicial
bodies.)
(10) विभिन्न
क्षेत्रों में विकास के लिए सरकारी नीतियां और हस्तक्षेप और उत्पन्न होने वाले
मुद्दे उनके डिजाइन और कार्यान्वयन से बाहर। (Government policies and interventions for
development in various sectors and issues arising out of
their design and implementation.)
(11) विकास
प्रक्रियाएं और विकास उद्योग - गैर सरकारी संगठनों, स्वयं
सहायता समूहों, विभिन्न की भूमिका समूह और संघ, दाता, दान, संस्थागत और अन्य
हितधारक। (Development processes and the development
industry —the role of NGOs, SHGs, various groups and
associations, donors, charities, institutional and other stakeholders.)
(12) केंद्र और
राज्यों द्वारा आबादी के कमजोर वर्गों के लिए कल्याणकारी योजनाएं और इन योजनाओं का
प्रदर्शन; के लिए गठित तंत्र, कानून,
संस्थान और निकाय इन कमजोर वर्गों की सुरक्षा और बेहतरी। (Welfare schemes for vulnerable sections of the population by the
Centre and States and the performance of these schemes;
mechanisms, laws, institutions and Bodies constituted for the protection
and betterment of these vulnerable sections.)
(13) सामाजिक
क्षेत्र/स्वास्थ्य से संबंधित सेवाओं के विकास और प्रबंधन से संबंधित मुद्दे, शिक्षा, मानव संसाधन। (Issues relating to development and management of
Social Sector/Services relating to Health, Education,
Human Resources.)
(14) गरीबी और भूख
से संबंधित मुद्दे। (Issues
relating to poverty and hunger.)
(15) शासन के
महत्वपूर्ण पहलू, पारदर्शिता और जवाबदेही, ई-गवर्नेंस अनुप्रयोग, मॉडल, सफलताएं,
सीमाएं और क्षमता; नागरिक चार्टर, पारदर्शिता और जवाबदेही और संस्थागत और अन्य उपाय। (Important aspects of governance, transparency
and accountability, e-governanceapplications, models, successes,
limitations, and potential; citizens charters, transparency &
accountability and institutional and other measures.)
(16) लोकतंत्र में
सिविल सेवाओं की भूमिका। (Role of civil services in a democracy.)
(17) भारत और उसके
पड़ोसी- संबंध। (India and its
neighborhood- relations.)
(18) भारत के हितों को प्रभावित करने वाले द्विपक्षीय, क्षेत्रीय और वैश्विक समूह और समझौते । (Bilateral, regional and global groupings and
agreements involving India and/or affecting India’s
interests.)
(19) भारत के हितों
पर विकसित और विकासशील देशों की नीतियों और राजनीति का प्रभाव, भारतीय प्रवासी। (Effect of policies and politics of developed and developing
countries on India’s interests, Indian diaspora.)
(20) महत्वपूर्ण
अंतर्राष्ट्रीय संस्थान, एजेंसियां और मंच- उनकी संरचना, जनादेश। (Important International institutions, agencies
and fora- their structure, mandate.)
PAPER-III
(Technology, Economic Development, Bio
diversity, Environment, Security and Disaster Management)
(1) भारतीय अर्थव्यवस्था और
योजना से संबंधित मुद्दे, संसाधन जुटाना, विकास करना, विकास और रोजगार। (Indian Economy and issues relating to planning,
mobilization, of resources, growth, development and
employment.)
(2) समावेशी विकास और इससे
उत्पन्न होने वाले मुद्दे। (Inclusive growth and issues arising from it.)
(3) सरकारी बजट। (Government Budgeting.)
(4) देश के विभिन्न भागों में
प्रमुख फसल-फसल पैटर्न, - विभिन्न प्रकार की सिंचाई और
सिंचाई प्रणाली कृषि उपज और मुद्दों का भंडारण, परिवहन और
विपणन और संबंधित बाधाएं; किसानों की सहायता के लिए
ई-प्रौद्योगिकी। (Major crops-cropping
patterns in various parts of the country, - different types of irrigation and irrigation systems storage, transport and marketing of
agricultural produce and issues and related constraints;
e-technology in the aid of farmers.)
(5) प्रत्यक्ष और अप्रत्यक्ष
कृषि सब्सिडी और न्यूनतम समर्थन मूल्य से संबंधित मुद्दे; सह
लोक वितरण प्रणाली- उद्देश्य, कार्यप्रणाली, सीमाएं, सुधार; बफर स्टॉक के
मुद्दे और खाद्य सुरक्षा; प्रौद्योगिकी मिशन; पशुपालन का अर्थशास्त्र। (Issues related to direct and indirect farm subsidies and minimum
support prices; Public Distribution System- objectives,
functioning, limitations, revamping; issues of buffer stocks and
food security; Technology missions; economics of animal-rearing.)
(6) भारत में खाद्य प्रसंस्करण
और संबंधित उद्योग- कार्यक्षेत्र' और महत्व, स्थान, अपस्ट्रीम और डाउनस्ट्रीम आवश्यकताओं,
आपूर्ति श्रृंखला प्रबंधन। (Food processing and related industries in India- scope’ and
significance, location, upstream and downstream
requirements, supply chain management.)
(7) भारत में भूमि सुधार (Land reforms in India.)
(8) अर्थव्यवस्था पर उदारीकरण
के प्रभाव, औद्योगिक नीति में परिवर्तन और उनके प्रभाव
औद्योगिक विकास। (Effects of
liberalization on the economy, changes in industrial policy and their effects
on industrial growth.)
(9) बुनियादी ढांचा: ऊर्जा,
बंदरगाह, सड़कें, हवाई
अड्डे, रेलवे आदि। (Infrastructure: Energy, Ports, Roads, Airports, Railways etc.)
(10) निवेश मॉडल। (Investment models.)
(11) विज्ञान और
प्रौद्योगिकी- दैनिक जीवन में विकास और उनके अनुप्रयोग और प्रभाव। (Science and Technology- developments and their
applications and effects in everyday life.)
(12) विज्ञान और
प्रौद्योगिकी में भारतीयों की उपलब्धियां; प्रौद्योगिकी का
स्वदेशीकरण और नई तकनीक विकसित करना। (Achievements of Indians in science & technology; indigenization
of technology and developing new technology.)
(13) आईटी, अंतरिक्ष, कंप्यूटर, रोबोटिक्स,
नैनो-प्रौद्योगिकी, जैव प्रौद्योगिकी के
क्षेत्र में जागरूकता तथा बौद्धिक संपदा अधिकारों से संबंधित मुद्दे। (Awareness in the fields of IT, Space, Computers,
robotics, nano-technology, biotechnology and
issues relating to intellectual property rights.)
(14) संरक्षण,
पर्यावरण प्रदूषण और गिरावट, पर्यावरणीय
प्रभाव मूल्यांकन। (Conservation,
environmental pollution and degradation, environmental impact assessment.)
(15) आपदा और आपदा
प्रबंधन। (Disaster and disaster
management.)
(16) विकास और
उग्रवाद के प्रसार के बीच संबंध। (Linkages between development and spread of extremism.)
(17) आंतरिक
सुरक्षा के लिए चुनौतियां पैदा करने में बाहरी राज्य और गैर-राज्य अभिनेताओं की
भूमिका। (Role of external state
and non-state actors in creating challenges to internal security.)
(18) संचार नेटवर्क,
मीडिया और सामाजिक की भूमिका के माध्यम से आंतरिक सुरक्षा के लिए
चुनौतियां आंतरिक सुरक्षा चुनौतियों में नेटवर्किंग साइट, साइबर
सुरक्षा की मूल बातें; काले धन को वैध बनाना और इसकी रोकथाम।
(Challenges to internal
security through communication networks, role of media and social
networking sites in internal security challenges, basics of cyber
security; money laundering and its
prevention.)
(19) सीमावर्ती
क्षेत्रों में सुरक्षा चुनौतियाँ और उनका प्रबंधन - संगठित अपराध के साथ संबंध
आतंकवाद। (Security challenges and
their management in border areas - linkages of organized crime with terrorism.)
(20) विभिन्न
सुरक्षा बल और एजेंसियां और उनका जनादेश। (Various Security forces and agencies and their mandate.)
PAPER-IV
(Ethics, Integrity and Aptitude)
(1) नैतिकता और मानव इंटरफेस:
मानव में नैतिकता के सार, निर्धारक और परिणाम क्रियाएं;
नैतिकता के आयाम; नैतिकता - निजी और सार्वजनिक
संबंधों में। मानवीय मूल्य - महान नेताओं, सुधारकों और
प्रशासकों के जीवन और शिक्षाओं से सबक; की भूमिका सरकार एक
ऐसा कार्यबल बनाने का प्रयास करती है जो लिंग संतुलन को दर्शाता हो और महिला
उम्मीदवारों को आवेदन करने के लिए प्रोत्साहित किया जाता है।पारिवारिक समाज और
शैक्षणिक संस्थान मूल्यों को विकसित करने में। (Ethics and Human Interface: Essence,
determinants and consequences of Ethics in-human actions;
dimensions of ethics; ethics - in private and public relationships. Human
Values - lessons from the lives and teachings of great
leaders, reformers and administrators; role of Government
strives to have a workforce which reflects gender balance and women candidates
are encouraged to apply.family society and educational institutions in
inculcating values.)
(2) रवैया: सामग्री, संरचना, कार्य; विचार और
व्यवहार के साथ इसका प्रभाव और संबंध; नैतिक और राजनीतिक
दृष्टिकोण; सामाजिक प्रभाव और अनुनय। (Attitude: content, structure, function; its influence and relation
with thought and behaviour; moral and political attitudes;
social influence and persuasion.)
(3) सिविल सेवा, अखंडता, निष्पक्षता और गैर-पक्षपात के लिए योग्यता
और मूलभूत मूल्य, निष्पक्षता, सार्वजनिक
सेवा के प्रति समर्पण, सहानुभूति, सहिष्णुता
और करुणा के प्रति कमजोर वर्गों। (Aptitude and foundational values for Civil Service, integrity,
impartiality and nonpartisanship, objectivity, dedication
to public service, empathy, tolerance and compassion towards the weaker-sections.)
(4) भावनात्मक
बुद्धिमत्ता-अवधारणाएँ, और उनकी उपयोगिताएँ और प्रशासन में
अनुप्रयोग और शासन. (Emotional
intelligence-concepts, and their utilities and application in administration
and governance.)
(5) भारत और दुनिया के नैतिक
विचारकों और दार्शनिकों का योगदान। (Contributions of moral thinkers and philosophers from India and
world.)
(6) लोक प्रशासन में लोक/सिविल
सेवा मूल्य और नैतिकता: स्थिति और समस्याएं; नैतिक सरकारी और
निजी संस्थानों में चिंताएं और दुविधाएं; कानून, नियम, विनियम और नैतिक मार्गदर्शन के स्रोत के रूप
में विवेक; जवाबदेही और नैतिक शासन;
शासन में नैतिक और नैतिक मूल्यों का सुदृढ़ीकरण; अंतरराष्ट्रीय
में नैतिक मुद्दे संबंध और वित्त पोषण; निगम से संबंधित शासन
प्रणाली। (Public/Civil service
values and Ethics in Public administration: Status and problems; ethical concerns and dilemmas in government and private institutions;
laws, rules, regulations and conscience as sources of
ethical guidance; accountability and ethical governance; strengthening
of ethical and moral values in governance; ethical issues in international relations and funding; corporate governance.)
(7) शासन में सत्यनिष्ठा: लोक
सेवा की अवधारणा; शासन का दार्शनिक आधार और सत्यनिष्ठा;
सरकार में सूचना साझाकरण और पारदर्शिता, सूचना
का अधिकार, कोड नैतिकता, आचार संहिता,
नागरिक चार्टर, कार्य संस्कृति, सेवा वितरण की गुणवत्ता, सार्वजनिक धन का उपयोग,
भ्रष्टाचार की चुनौतियां (Probity in Governance: Concept of public service; Philosophical
basis of governance and probity;
Information sharing and transparency in government, Right to Information, Codes
of Ethics, Codes of Conduct, Citizen’s Charters, Work
culture, Quality of service delivery, Utilization of
public funds, challenges of corruption.)
(8) उपरोक्त मुद्दों पर केस
स्टडीज। (Case Studies on above
issues.)
(UPSC MainsOptional
Subject Syllabus in Detail)
(https://jobsuru.com/upsc-syllabus/)
(यदि आप पोस्ट में भी दी गई सामग्री से असंतुष्ट हैं तो उसे कमेंट बॉक्स
में दर्ज करें।)
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